Solidmodelleringsverktyg i Autodesk Inventor

Kolla vad du ska göra och skriv sedan in i youtube för att se tutorials.

 Jag skriver också tutorials för de här.

Verktyg

Typisk modell

Förklaring

Tutorial (nätet)

Create

Under Create-fliken finns alla verktyg samlade för att skapa ny geometri.

   

Extrude

 extrude

Det vanligaste sättet att modeller. Du skapar geometri till din modell genom att dra ut.

Enkel tutorial om extrude

Revolve

 revolve

Revolve funkar bäst för att skapa symmetriska modeller (dvs ser likadana ut från fram och bak och sidor).

Tutorial hur du skapar en skål med hjälp av revolve

Loft

loft1

Loft utan rails.

loft2

Loft med rails

När du ska tillverka en mer komplicerad modell med former som ”blandas in” i varandra behöver du använda loft.

Du skapar en loftad modell genom att skapa en yta mellan två eller fler skisser.

Den övre bilden till vänster visar loft mellan olika skisser.

Den nedre visar loft mellan olika tre olika skissplan. Det är sedan tillagd en ”rail” för loft så det går att forma kroppen på flaskan.

Tutorial för loft. Enkel utan rails

Tutorial för loft med rails. Svårare

Sweep

 sweep

Gemet lämpar sig bäst att skapa genom sweep.

Du behöver 2 skisser, en för banan och en för profilen.

Enklare sweep

 

     

Modify

Under modify-fliken hittar du verktyg för att förändra modeller du tidigare har skapat.

   

Fillet

 fillet

När du ska runda av kanter.

Tutorial för fillet, chamfear och hole

Chamfear

 chamfer

När du ska fasa av en kant.

Tutorial för fillet, chamfear och hole

Shell

 shell

Shell är ett sätt som du kan göra saker ihåliga.

Lynda.com har en enkel tutorial för shell här

 

     

Pattern

Hur du kan kopiera en feature.

   

Rectangular

     

Circular

     

Mirror