Kursmål det här momentet

  • Analoga och digitala skapandeprocesser, skissarbete både utan och med digitala verktyg.

  • Gränslandet mellan konst och teknik samt hur det formar skapandeprocesser.

  • Kombinationer av olika uttryck för digitala produktioner.

  • Digitala verktyg för skapande och gestaltande. Hur man väljer lämpligt verktyg för skapande och bevarande.

  • Programvara och hårdvara som används för skapande i olika estetiska uttrycksformer.

  • Samarbetsformer vid digitala produktioner.

  • Presentationsvägar och spridningsvägar för digitala produktioner, till exempel internet, digitala tryck och olika lagringsmedier

( "http://www.skolverket.se/forskola-och-skola/gymnasieutbildning/amnes-och-laroplaner/sok-program-och-amnesplaner/subject.htm?subjectCode=DIG&courseCode=DIGDIG01#anchor_DIGDIG01" ) 2012 01 16

Fördjupning Digital bild

Du kommer under det här momentet att skapa ett eget projekt. Här har jag listat några områden som du kan välja. 

Animation

Du ska utföra en animering med hjälp av stop frame teknik. Dvs du bygger en karaktär med play-do lera som du animerar med din webkamera som du har på din laptop. Lämpligtvis på ett skelett av järntråd så att du kan böja leder. Du utgår från karaktären och bygger en historia. För att skapa effekter eller göra snygga klipp använder du med fördel Adobe After Effects eller Window Movie Maker. Du kan lägga på ljud med hjälp av AudioCity eller SoundBooth.

Du behöver rita ett enkelt storyboard och skriva ett litet synopsis. Synopsis är helt enkelt ett mycket kort manus tex, Snögubben är ute och går och tappar huvudet i snön.

Desktop animering

Tutorial hur du gör

 


 

Gestalta en stad

Du konstruerar en stadsdel med hjälp av ett 3D-program, sedan skriver vi ut husen i 3D-skrivare och placerar ut dem. Du löser själv marken. Bäst är om du anvädner Inventor eftersom det då blir enklare att skriva ut husen.

 

Staden

Om du är själv.

Utgå från någon form av torg eller park, skapa hus runt torget eller i parken.

Restaurang, hotell och kiosk.

Om ni är 3 eller fler

När du skapar staden är det några saker som du behöver ha med.

Infrastruktur.

Någon/några offentliga samlingsplatser, tex torg eller park.

Ett landmärke

Mindre hus längre bort från centrum.

Hotell

Kontor

Cafe och resturanger

Alternativ för arkitektrna

Du väljer en stadsdel som finns och helst är under uppbyggnad, tex Norra Djurgårdsstaden. Du utformar en del som ännu inte är byggd.

Med fördel kan du titta på hus som redan är byggda och modellera något liknande så det passar in i miljön. Eller också skapar du en helt egen skapelse som är konstruerad för att sticka ut från omgivningen som en spektakulär arkitektur. Exempel är Operahuset i Bilbao, Sign Hotel. För det mesta brukar den här typen av spetsarkitektur vara någon from av offentlig byggnad, som opera eller hotell.

Titta på översikts- och detaljplan hur de har tänkt området när du bygger det.

 

3dmodeling1

CityModel 4435

 

Tutorial

De här har jag skrvit

Skapa en funkisvilla

Funkisvilla

Skapa ett höghus med pattern

kajen4-exterior-hoghus-1440x900

 

Skapa en krångligare byggnad

Guggenheim-bilbao-jan05

De här hittade jag på youtube 1 2 3

 

Hotell i Dubai

del 1

del 2

del 3

 

Assambly.

Om du ska skapa flera liknande objekt som du ska sätta ihop

 

Tutorial sätta ihop en sparkcykel

Filer som du behöver

Precisering av betygsättning

Betygen på det här arbetet utgår från betygskriterierna längst ned. Jag kommer spciellt att titta på det här.

Om du har deltagit och ställt frågor i forum som är lämpliga för det här projektet. Du kan därmed arbeta självständigt. Bra forum är tex CGartchitects.

Hur realistiskt ditt hus blev, passade det in?

Hur pass avancerat kan du bygga hus? Dvs har du förstått inventor?

Om du tar hjälp av youtube eller andra kanaler för att ta reda på saker och därmed jobbar du självständigt.

Om du har lyckats få till den realistiskt betyder det att du kan använa Inventor betyder det att du med säkerhet har använt programmet för att nå ditt mål.

Du kan nyanserat och välgrundat förklara hur du arbetat. Det vill säga du vet vad du gör och varför.

 

Visualisering/PhotoShop

Du bygger en interiör eller exteriör med hjälp av Google Sketch up. Du tar fram en renderad bild med hjälp av en plug-in renderare som Maxwell eller annat. När du är färdig med modellen drar du in den i PhotoShop. Där lägger du till människor (skalgubbar) kanske gräs, reflektioner i vatten eller fönster.

Med hjälp av PhotoShop kan du styra vilken känsla som uppstår i bilden. Regnigt, sommar dag eller annat.

 

Forum för sketch-up och vray visualisering

Vanligaste forumet för 3d-artister som använder sketch up

CG-Architetcs vanligaste platsen för visualiserare att dela sina arbeten

 

Tutorial för att använda photoshop

Här har jag skrivit en egen tutorial hur du lägger in gräs och annat.

Mycket duktig frilansare som har bra tutorials TIPS

 

Tutorial för Vray

Vraytutorials

Punktlista för en hyfast snygg exteriör rendering

Här har skaparen till v-ray skapat en enkel tutorial för en interior rendering

Tutorial för PhotoShop

PhotoShop_archviz_hus

 

Planering

v7-v8

Färdig med exteriör modellering. (genomgång)

Tutorial av vray för ljussättning, grov.

v10

Material i vray, fortsatt ljussättning.(genomgång)

v11

Photoshop. Lägga in människor, gräs, eller annat.(genomgång)

 

Precisering av betygsättning

Betygen på det här arbetet utgår från betygskriterierna längst ned. Jag kommer spciellt att titta på det här.

Om du har deltagit och ställt frågor i forum som är lämpliga för det här projektet. Du kan därmed arbeta självständigt.

Hur realistiskt ditt hus blev, passade det in?

Bonus om du lyckas få in en känsla i din färdiga visualisering.

Om du har lyckats få till den realistiskt betyder det att du kan använa PhotoShop, Vray och Skethch up betyder det att du med säkerhet har använt programmen för att nå ditt mål.

Du kan nyanserat och välgrundat förklara hur du arbetat.

 

 


 

 

Unreal Gamingmod

Du skapar en miljö för spel med hjälp av 3DS-Max. Den miljön exporterar du sedan till en 3D-motor som tex UDK (vanligaste) eller reality factory eller Unity. En 3D-motor är en slag editor som gör att du kan skapa ett spel utan att kunna programmera.

Eftersom vi har köpt licenser till 3DS-Max kan du gratis ladda ner till din laptop här http://students.autodesk.com/

Var bara medveten om att din laptop är lite för svag för att kunna skapa mer avancerad grafik.

Högskolestudent har gjort det här

Fantasyscen i UDK editor

Exempel på grotta

Tutorials

 

Maya tutorials

box2

Tutorial steel box

Skapa en vägg

Detaljera väggen

Texturera väggen

Skalgubbe

 

Texturera Tutorial Maya och PhotoShop

frontPaGE

 Här lär du dig att UV-mappa en enklare modell och skapa en textur i PhotoShop.

Bilder och modeller till tutorial

Textur Tutorial

Avancerad Modelleringtutorials Maya

Spitfire

Ladda ner bilderna på spitfire. Högerklicka och välj  "spara mål som..." eller "save target as..."

 

Tutorial Spitfire

Tank

Ladda ner bilderna på den här gamla ryska tank. BT-2. Högerklicka och välj  "spara mål som..." eller "save target as..."

Assignment 1

Skapa några props i ett rum (tutorial kommer nästa vecka)

Scenen

Tutorial för att skapa enkel vägg

Tutorial för att skapa vägg med fönster

Tutorial för att lägga på texturer

Ladda ner de här två bilderna

wall diffuse 01

normal2

maxTUT screen

Här står det hur du skapar en tile i PhotoShop

Här står det hur du kan UV-mappa i Maya

Här står det hur du UV-mappar något mer avancerat i Maya

 

Grunder i Max

Grunder i Unreal editorn 1 2 3 4

Precisering av betygsättning 

Betygen på det här arbetet utgår från betygskriterierna längst ned. Jag kommer spciellt att titta på det här.

Om du har deltagit och ställt frågor i forum som är lämpliga för det här projektet. Du kan därmed arbeta självständigt. Bra forum är tex Polycount.

Om du tar hjälp av youtube eller andra kanaler för att ta reda på saker och därmed jobbar du självständigt.

Du kan nyanserat och välgrundat förklara hur du arbetat. Det vill säga du vet vad du gör och varför.

GRAFIKER

Du kan använda Max eller Maya med Säkerhet. Det betyder att du kan UV-mappa. Du har också lite pejl på hur du bygger grafik som funkar i spelmotorn.

Du klara också av texturering, därmed kan du använda PhotoShop för att skapa textuerer.

Dina modeller är hyfsat realistiska, eller tydligt stiliserade.

Programmering

Du kan skapa blueprints (eller vad det heter i farcry) som är mer avancerade än att skapa partiklar.

Du kan tex skjuta på ett föremål som går i bitar och faller ner på marken med realistisk fysik.

Du kan skapa objekt som går att återanvända, tex en dörr som öppnas när du kommer i närheten och därefter stängs.

DU klara av att skapa enklare men optimerad grafik i Max/Maya. Med enklare behöver den fortfarande vara realistisk.

Partiklar

Återkommer här.

 

 

Cinematics

Du använder dig av någon form av kompositionsprogramvara där du kan skapa ett intro till filmer eller kanske en trailer. Med fördel kan du kombinera det med ljudredigeringsprogramvara som soundbooth, audiocity samt någon form av 3D-program som 3DS-Max.

Exempel på Cinematics som jag har gjort

Fjäril som skapar namn

Hightech animation

Animering för ett wow guild

 

Precisering av betygsättning 

Betygen på det här arbetet utgår från betygskriterierna längst ned. Jag kommer spciellt att titta på det här.

Om du har deltagit och ställt frågor i forum som är lämpliga för det här projektet. Du kan därmed arbeta självständigt. Bra forum är tex Polycount.

Om du tar hjälp av youtube eller andra kanaler för att ta reda på saker och därmed jobbar du självständigt.

Du kan nyanserat och välgrundat förklara hur du arbetat. Det vill säga du vet vad du gör och varför.

 

Mer exakt betyder att du kan behärska någon mer avancerad än grundläggande funktioner i After Effects. Tex Track pixle, och travelling matte.

Du kan kombinera egen footage med digitalt.

Du kan kombinera 3D grafik från valfritt program med After Effects. Tex om du kan bygga en bil som kör runt på din axel eller du måste hoppa över den.

Du behärskar att jobba ihop med två eller fler program. tex PhotoSHop, After Effects, Maya, Max

 


 

Mixed bag of PhotoShop

Du koncentrerar dig på att lära dig olika användningsområden för PhotoShop.

  1. Hur du skapar och lägger till egna brushes
  2. Hur du skapar och lägger till shapes
  3. Grunge. Hur du kan skapa effekter av att något är gammalt.
  4. Retuschera foton. Hur du kan göra för att rädda dåliga foton
  5. Modda bilar. Hur du kan byta ut färg på lack på en bil, lägga till annan motorhuv etc.

 

Så här gör du;

    1. Välj vilket område som du vill fördjupa dig och berätta åt mig.
    2. Vi går tillsammans ihop vad du behöver lära dig, du kan få hjälp att hitta tutorials.
    3. Skissa upp på papper ungefär vad ditt projekt ska innehålla och gör en kladd så du ser att du hinner klart med allt. Fundera redan nu hur du vill sprida ditt projekt, DVD, Facebook, Websida eller annat.
    4. Bestäm vilka verktyg du behöver använda för att skapa ditt projekt, photoShop, Flash, eller annat.
    5. Börja producera.
    6. När du är klar publicerar du projektet på ett lämpligt vis.

Concpet artist PhotoShop

En conceptartist tar snabbt fram idéer för modeller eller beskriver hur känslan i ett spel ska vara. Det är det conceptet som 3D-grafikerna på ett spelföretag sedan följer.

Här är exempel på en mycket duktig frilansare 

Tutorials

Det finns väldigt mycket tutorials på nätet. 

Här är en enkel hur du gör ett landskap från skratch, där du målar in allt.

Kolla också på forumen nedan där finns det mycket länkar

 

Forum för concpet artist

Det största forumet här postas jobb och tutorials

Ett spelgrafikerforum, men mycket 2D-artister hänger också här.

 

Precisering av betygsättning

Betygen på det här arbetet utgår från betygskriterierna längst ned. Jag kommer spciellt att titta på det här.

Om du har deltagit och ställt frågor i forum som är lämpliga för det här projektet. Du kan därmed arbeta självständigt.

Hur realistiska blev dina bilder? eller har de en tydlig stil? fångar de en känsla?

Bonus om du lyckas få in en känsla i dina färdiga bilder, och du lyckas förklara vad du eftersträvade.

Om du lyckats skapa djup, eller en conceptbild som fångar en känsla betyder det att du med säkerhet har använt programmet för att nå ditt mål.

Bonus om du använder 3D-program eller annat för att få till perspektiv.

Du kan nyanserat och välgrundat förklara hur du arbetat.

Betygskriterier

 E

Med hjälp av mig skapar du ditt projekt.
Tillsammans med mig bestämmer vi hur du ska publicera ditt projekt. Med handledning kan du sedan jobba i din programvara.

Tillsammans beslutar vi för hur du ska redovisa ditt projekt. Du kan förklara ungefär hur ditt val av medium att presentera ditt projekt påverkar dess spridning.

C

Du arbetar självständigt, och kan söka hjälp på egen hand från tex tutorials på youtube. För att skapa ditt projekt kan du själv välja verktyg som fungerar. (tex om du gör animation kan du ju behöva program för att klippa och lägga på ljud eller kanske skapa en specialeffekt). Du kan handskas på ett sådant sätt med programvaran att du når önskat resultat.

A

Du kan på egen hand fatta rätt designbeslut för att uppnå ditt mål med produktionen. Därmed kan du förutsee hur val av verktyg påverkar slutprodukten.

Du handskas med programvaran på ett effektivt och drivet vis.

Du kan själv välja hur du ska presentera ditt projekt. Varför just det mediet passar för ditt projekt och hur spridningen av ditt projekt påverkas av ditt val.